Τεράστια προβλήματα περιμένουν χιλιάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς μπροστά στην έναρξη της νέας σχολικής
χρονιάς, την επόμενη Πέμπτη 11
Σεπτέμβρη.
Δεδομένο θεωρείται ότι τα
σχολεία θα ανοίξουν με πολύ μεγάλα κενά σε εκπαιδευτικούς, παρά τις προσπάθειες
που γίνονται για «μπάλωμά» τους. Για παράδειγμα, το ότι το υπουργείο παίρνει
δασκάλους από ολοήμερα δημοτικά για να εμφανίσει ότι όλα τα πρωινά τμήματα
λειτουργούν κανονικά, δεν αποτελεί κάλυψη αλλά «συγκάλυψη». Από διάφορες
περιοχές (Πειραιά, Μαγνησία κλπ.) η εικόνα που υπάρχει είναι πως δίνεται
κατεύθυνση για δημιουργία τμημάτων με 25 παιδιά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και
μετακίνηση όσων παιδιών ξεπερνούν αυτόν τον αριθμό σε άλλα σχολεία και εκτός
γεωγραφικών ορίων.
Οι μηδενικοί στην ουσία διορισμοί τα τελευταία χρόνια και χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών, έχουν συσσωρεύσει κενά στα
σχολεία. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί να αρνηθεί την ύπαρξη
αυτών των κενών και υπόσχεται διαγωνισμό ΑΣΕΠ, προσπάθειες για ανατροπή της
αναλογίας αποχωρήσεων - διορισμών 10 προς 1, διορισμό 10.000 εκπαιδευτικών. Οι
εξαγγελίες αυτές αφορούν το 2015. Αυτήν τη σχολική χρονιά εκτιμάται ότι τα κενά
θα καλυφθούν με 19.500 περίπου αναπληρωτές, εκπαιδευτικούς με ελαστικές σχέσεις
εργασίας. Την ίδια στιγμή, φέτος είναι και χρονιά εφαρμογής της «αξιολόγησης»,
της επιβολής δηλαδή αυταρχικού κρατικού ελέγχου στους εκπαιδευτικούς και στα
σχολεία, με στόχο την επιβολή των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων.
Την ίδια στιγμή, έχει
ανοίξει ήδη ο δρόμος για απολύσεις - διαθεσιμότητες εκπαιδευτικών με βάση τη
στρατηγική των αναδιαρθρώσεων της ΕΕ, με πρώτους τους εκπαιδευτικούς των
καταργημένων ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ.
Εκρηκτική είναι η κατάσταση
και σε ό,τι αφορά τη μεταφορά μαθητών. Παραμονές της έναρξης των μαθημάτων,
στον αέρα βρίσκεται η μεταφορά 12.500 μαθητών στο νομό Θεσσαλονίκης, δραστικά
μειωμένος είναι ο αριθμός των μαθητών που θα δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση με
μισθωμένα μέσα με την προκήρυξη που αφορά την Αττική και γίνεται σύμφωνα με τη
νέα ΚΥΑ, η οποία περικόπτει το δικαίωμα μεταφοράς θέτοντας εξωφρενικά
χιλιομετρικά όρια και όρους.
Μάλιστα, νέες συγχωνεύσεις
και καταργήσεις σχολείων αναγκάζουν ακόμα περισσότερους μαθητές σε όλη τη χώρα
να μετακινούνται σε μεγαλύτερες αποστάσεις από και προς το σχολείο, σε
επαρχιακούς δρόμους. Υπενθυμίζεται ότι μετά το πρώτο σαρωτικό κύμα συγχωνεύσεων
του 2011, κατά το οποίο περίπου 2.000 σχολεία συγχωνεύτηκαν, και φέτος η
σχολική χρονιά ξεκινά με σχολεία που λειτούργησαν πέρσι να συγχωνεύονται ή να
καταργούνται. Σε 120 ανέρχεται ο αριθμός των δημοτικών σχολείων από τα οποία τα
86 είναι στην Αττική. Για 9 δημοτικά σχολεία η συγχώνευση πήρε παράταση για του
χρόνου. Επίσης, συγχωνεύονται 74 νηπιαγωγεία. Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
συγχωνεύονται συνολικά 16 γυμνάσια και Λύκεια και 12 ΕΠΑΛ σε Αττική, Κεντρική
Μακεδονία, Θράκη και Πελοπόννησο. Παράλληλα καταργούνται 15 δημοτικά σχολεία,
30 νηπιαγωγεία, ένα γυμνάσιο και τρία ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα.
Αναδιαρθρώσεις σε διαδικασία εφαρμογής
Η σχολική χρονιά ξεκινά με
πολλούς από τους μαθητές της περσινής Α' Λυκείου, που αποτέλεσε την πρώτη
«φουρνιά» του «νέου» λυκείου, να προσέρχονται σε επαναληπτικές εξετάσεις για
την προαγωγή τους, καθώς έμειναν μετεξεταστέοι μετά την εφαρμογή της «τράπεζας
θεμάτων» και άλλων μέτρων που εντάσσονται στις γενικότερες αλλαγές στο λύκειο.
Θυμίζοντας ότι οξύνεται η επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών των
λαϊκών οικογενειών, εκείνων που δεν πάνε σε ιδιωτικά σχολεία, που δεν έχουν για
φροντιστήρια και ιδιαίτερα. Σηματοδοτεί το πώς θα λειτουργεί το λύκειο από εδώ
και πέρα, με ενίσχυση της παπαγαλίας με βάση τον «μπούσουλα» των ερωτήσεων του
ερχόμενου Ιούνη, χωρίς περιθώρια κάλυψης μαθησιακών κενών και εμβάθυνσης, με το
βλέμμα τις πανελλαδικές εξετάσεις στο τέλος του λυκείου. Με την κυβέρνηση να
θεωρεί αποδεκτό ένα 10 - 15% των μαθητών να μένει μετεξεταστέο, να μην
ολοκληρώνει το σχολείο και να στρέφεται πρόωρα στην κατάρτιση και τη μαθητεία.
Σε αυτό το τοπίο, το οποίο
συμπληρώνουν τα συσσωρευμένα προβλήματα υποδομών και η αντιδραστική στροφή και
υποβάθμιση του περιεχομένου του σχολείου, τα παιδιά των εργατικών - λαϊκών
οικογενειών θα κληθούν να κατακτήσουν τη γνώση. Πρόκειται για αποτελέσματα μίας
συγκεκριμένης στρατηγικής και όχι για επιπτώσεις λαθών και παραλείψεων. Μιας
πολιτικής με ταξικό πρόσημο, που έχει δείξει πού οδηγεί τα σχολεία, τους
εκπαιδευτικούς, την αυριανή βάρδια της εργατικής τάξης. Οι ανάγκες του λαού
βρίσκονται πολύ μακριά από το σχολείο της καπιταλιστικής αγοράς, των χορηγών,
της αμορφωσιάς. Και η ικανοποίησή τους, η εξασφάλιση ενός πραγματικά υψηλού
μορφωτικού επιπέδου για όλους και ανεξάρτητα από την τσέπη τους, περνά μέσα από
τον αγώνα για την ικανοποίηση των πραγματικών αναγκών των σχολείων, των παιδιών
της λαϊκής οικογένειας, των εκπαιδευτικών, του λαού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου